انسان و پذیرش ادیان مختلف-قسمت سوم

در دو قسمت قبل به دلایل کثرت گرایان دینی و حصرگرایان دینی اشاره کرده وبه نقد وبررسی دلایل آنها پرداخته شد و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که دلایل حصرگرایان دینی با عقل و منطق هماهنگی و سازگاری بیشتری دارد.اما این مباحث ممکن است سوالات و ابهاماتی نیز در ذهن ایجاد کند که تعدادی از آنها را مطرح کرده و به پاسخ آن اشاره میگردد:

 وجود اختلاف و تضاد در تعالیم ادیان

اولین سوال این است که اگر همه ادیان از طرف خدا نازل شده است چرا اینهمه اختلاف و تضاد در تعالیم ادیان مشاهده میشود؟

پاسخ:اختلافی که در تعالیم ادیان مشاهده میشود به دو شکل است:

الف-اگر اختلاف در تعالیم ادیان به شکلی است که میتوان نوعی هماهنگی و سازگاری در بین آنها ایجاد کرد و همه تعالیم علیرغم اختلاف ظاهری، قابل پذیرش در کنار هم هستند،در اینصورت اختلاف به علت تفاوت در سطح تعلیمات است.مانند اینکه گفته شود: آب،مایع،مرکب از اکسیژن و ئیدروژن و...،که همگی از حقیقت واحدی سخن میگویند ولی سطح آموزش متناسب با معلومات مخاطب تغییر یافته است.

ب-اما اگر اختلاف در حد تضاد بوده و به هیچ وجه با هم سازگاری ندارند(مانند مثال هایی که در نقد کثرت گرایی در قسمت اول مقاله اشاره شد)در اینصورت علت اختلاف،تحریف و دست بردن در کتاب آسمانی میباشد.زیرا قطعا خداوند تعالیم و احکام ضد و نقیض نخواهد داد.

تکلیف و سرانجام غیرمسلمانان

دومین پرسش :آیا لازمه کامل بودن و برحق بودن دین اسلام این است که بهشت مختص مسلمانان است وهمه غیرمسلمانان باید در جهنم بسوزند چون اعتقادی به اسلام ندارند؟!

پاسخ:قطعا چنین حکم کلی،ظالمانه بوده وبا عدالت وحکمت خداوند سازگار نیست.اعمال غیر مسلمانان نیز با سه شرط قابل قبول بوده و آنان نیز قطعا جهنمی نیستند:

1-حقانیت و بر حق بودن دین اسلام برای آنها اثبات نشده باشد اما اگر فرضا با تحقیق و مطالعه برای آنها اثبات شود،عناد و دشمنی با حق نداشته و پذیرای آن میباشند.دلیل این مدعا توجه به مفهوم واقعی کفر میباشد.کفر در اصل به معنای پوشاندن است.کافر کسی است که حق را شناخته ولی آن را کتمان کرده و حاضر به پذیرفتن آن نیست.پس کسیکه اساسا حق را نشناخته و یا برای او اثبات نشده است نمیتواند مصداق کافر باشد.

2-کلیت دین و اعتقادات این افراد نباید بر خلاف بدیهیات عقلی باشد.به عنوان مثال:گاوی که چند روز علف جلوی او ریخته نشود،از بین میرود،چگونه میتواند در نظام هستی موثر باشد و با چه توجیهی میتوان به پرستش گاو اقدام نمود!! و یا موجودی مادی و فنا پذیر و نیازمند به غذا و...،مانند حضرت عیسی(ع) چگونه میتواند فرزند خدا و یا بخشی از خدا و یا موجودی که خداوند در او حلول کرده باشد،تلقی گردد.با اندکی تفکر به نادرستی این خرافات میتوان پی برد و فهم این مطالب دشوار نیست.

3-این افراد باید کاملا به احکام و تعالیم دین خود پایبند بوده و به آن عمل نمایند.به عنوان مثال:دروغگویی قطعا بر خلاف تعالیم زرتشت است و یا همجنس بازی در تعالیم حضرت مسیح حرام بوده و قابل پذیرش نیست.

با این سه شرط اعمال غیر مسلمانان هم در درگاه خداوند پذیرفته است و کارهای خوب این بندگان بیهوده نخواهد بود.

تغییر دین مسلمان و پذیرش سایر ادیان الهی

آخرین پرسش:در چه صورت یک مسلمان میتواند دین خود را تغییر داده و سایر ادیان الهی را بپذیرد؟و آیا اساسا چنین عملی شدنی میباشد؟

پاسخ: با تحقق یکی از این دو شرط هم میتوان دین اسلام را تغییر داد:

الف- اثبات کنیم که اسلام و قرآن جعلی بوده و اساسا از طرف خداوند نازل نشده است.

ب- و یا اثبات کنیم دین دیگری از اسلام کاملتر،عقلانی تر و منطقی تر میباشد.به این شکل که مثلا خداوند و صفات او، احکام عبادی،تعالیم اخلاقی و...،را در ادیان مختلف با هم مقایسه نموده تا به برتری و   عقلانی تر بودن دین دیگری نسبت به اسلام حکم شود.هر کس توانست با یکی از دو راه پیشنهادی به نتیجه برسد تغییر دین نه تنها بدون اشکال بوده بلکه واجب و لازم هم میباشد.

اما اگر نمیتوان چنین چیزی را اثبات نمود،در اینصورت تغییر دین بر خلاف حکم عقل میباشد.زیرا دین بازیچه نیست که بتوان با آن بازی نموده و هر روز به دین خاصی گرایش پیدا کرد.

/ 1 نظر / 6 بازدید
محسن

با سلام و خسته نباشید ممنون از پست مفیدتون به خاطر اینکه سوالی که در پست قبلی از شما پرسیدم راجع به انتخاب دین به جواب رسیدم خداخیرتون بده